Forestil dig at du har forsøgt at opbygge et brand gennem næsten seks år, og du så opdager, at en større virksomhed går ind, og bruger dit logo. Det senarie fik Jonas Eddie og hele crewet bag rapperkollektivet HRSNS at føle, da fodboldklubben AC Horsens lancerede nyt merchandise i midten af oktober.
For et par uger siden slog AC Horsens et nyt opslag op på deres Facebookside, hvor de solgte merchandise med logoet ”HRSNS” trykt hen over en sweatshirt og en kasket. Ved første øjekast troede man måske, at det var et nyt samarbejde med de lokale Horsens-rappere fra HRSNS. Men snart begyndte kommentarerne at rulle, og det var tydeligt, at rapperne ikke havde noget at gøre med, at AC Horsens brugte deres navn og logo.
Undergraver det lokale kulturliv
Jonas Eddie har sammen med Højt Plan, Anders og gruppen Indre Cirkel varemærket HRSNS, som både er trykt på trøjer og sælges som fanmerchandise, og desuden har fungeret som en fælles betegnelse for crewet, der blandt andet har optrådt på Wall of Sound.
De seneste uger har Jonas Eddie skulle kæmpe hårdt for sit varemærke. Et varemærke og logo, som rapper-crewet HRSNS har brugt siden 2014. Deres logo har været kendt i byen og været fuldt offentligt.
”I løbet af september begynder vi at lave merchandise – sådan i forlængelse af, at vi har vi spillet på Wall of Sound. Den 18. oktober er der en af HRSNS’ kunder der tagger mig i AC Horsens´ opslag, hvor de annoncerer deres nye merchandisekollektion, og der står så HRSNS henover,” fortæller Jonas Eddie.
Meget uforstående
Det fredagen den 18. oktober, at AC Horsens lagde et opslag op på Facebook, om at de ville begynde at sælge det nye HRSNS-merchandise til deres hjemmekampe om søndagen.
Jonas Eddie prøvede hele weekenden at få fat på dem, men det kunne ikke rigtig lade sig gøre, og det ender med, at Jonas Eddie først kommer igennem til deres merchandiseansvarlige om søndagen under kampen.
”Der stillede han sig meget uforstående overfor, hvorfor jeg ringende, og han kunne ikke rigtig forstå, hvad problemet var. Og allerede der sagde han noget, som de har hængt fast i lige siden, nemlig at for dem står der ikke HRSNS på trøjen – der står Horsens. Og jeg har jo så prøvet at argumentere for, hvorfor de så ikke har skrevet Horsens. Men det kan de ikke rigtig give noget godt svar på. Og et andet argument, som de har brugt, det er at deres brand det hedder HRSNS anno 1994 og ikke bare HRSNS,” forklarer Jonas Eddie og uddyber:
”Men det er jo ikke sådan, at det fungerer, man kan jo heller ikke bare skrive Coca Cola anno et eller andet år, og så tro at Coca Cola ikke siger noget til det. Men de tager ikke i mod de argumenter, som vi kommer med. De synes, at det er ligegyldigt, og mener ikke, at vi henvender os til de sammen mennesker. Men jeg har det sådan, at vi henvender os til folk i Horsens, som er en rimelig bred målgruppe. Så jeg synes helt klart, at vi karambolerer.”
Fik aldrig ordenligt svar
14 dage efter, at Jonas Eddie tog den første kontakt til AC Horsens merchandiseansvarlige, gav han op, fordi han bare blev holdt hen. I stedet tænkte Jonas Eddie, at han måtte højere op i systemet, så han tog kontakt til direktør hos AC Horsens, Kristian Nielsen.
Men heller ikke dette gav pote.
”Kristian Nielsen var bekendt med situationen, og sagde egentligt bare de samme ting, som Caspar allerede havde sagt, at for dem står der Horsens og ikke HRSNS. Og så sagde han også, at så længe at de gjorde noget juridisk ulovlig, så kunne han ikke se noget problem i det, og det eneste der afgjorde hvorvidt, at de ville fortsætte med at lave det her tøj med HRSNS’ logo, det er simpelthen, hvor godt det sælger. Og vores situation har ikke noget at sige i forhold til det,” fortæller Jonas Eddie.
Måtte møde op på kontoret
Jonas Eddie fortæller, at han nok alt i alt vil mene, at han har talt i telefon med AC Horsens´ merchandiseansvarlige 5-6 gange og haft et møde face-to-face. Og så har han snakket med Kristian Nielsen i en halv time. Her fortæller Jonas Eddie, at direktøren blev ved med at argumentere for, at de ikke kunne se problemet, og så længe, at de ikke gjorde noget juridisk forkert, så var det ikke noget de ville ændre på.
Jonas Eddie udtaler, at AC Horsens var virkelig svære at holde kontakten med, og var langsomme i deres svar, så han ender med at møde op på deres kontor, hvor han får et møde med AC Horsens´ merchandiseansvarlige, som stadig fralægger sig alt ansvar.
Forsøger at lave rolig forsoning
Jonas Eddie fortæller, at han ikke er ude på at skabe spild, men vil egentlig bare gerne have løst sagen internt på en fredelig måde. Det virker dog ikke til, at AC Horsens vil samarbejde.
”Jeg sagde til dem, at jeg ved jo godt, at de har jo nok fået trykt en ordenligt stak trøjer. Og det er jo ikke fordi, at jeg vil have, at de tøjer skal smides ud. Det ville jo være synd og spild. Men jeg vil bare gerne have et løfte fra dem om, at nu hvor de har indset fejlen, så vil de stoppe med at bruge logoet fremadrettet, men det vil de ikke. Det kommer an på om det sælger godt. Hvis det sælger godt, så har de tænkt sig at fortsætte med det,” fortæller Jonas Eddie.
Mente de havde researchet
Det kan virke underligt, at en stor fodboldklub som AC Horsens vil bruge andres varemærke, men Jonas Eddie fortæller, at AC Horsens har udtalt, at de har researchet på ”HRSNS”, uden at finde noget som helst på dem.
Men laver man en hurtig Google-søgning, så finder man ud af, at AC Horsens næppe kan have haft den helt store research-proces i gang, for frem popper tonsvis af artikler og opslag om drengene fra HRSNS.
Til et senere møde indrømmende den merchandiseansvarlige, at de havde set HRSNS på Instagram, men at de ikke havde koblet det sammen med, at det var et brand drengene brugte, men bare tænkte, at det var et tilfældigt hashtag drengene brugte.
Tilbyder at HRSNS kan spille en koncert
AC Horsens fralægger sig altså alt ansvar, og vil heller ikke stoppe salget.
”Det eneste måde, hvor de har været det mindste imødekommende, hvis man kan kalde dem det. Det er hvor Kristian Nielsen tilbyder os, at vi kan komme op og spille, men det har jo slet nogen relevans i forhold til, hvad det handler om. Det handler jo om, at de bruger vores logo. Så prøver han at smide en lille godbid, og at vi så glemmer det. Ellers så har han været fuldstændig afvisende, over for alt, hvad jeg har prøvet at forslå,” fortæller Jonas Eddie.
Kendte ikke HRSNS
Vi har kontaktet AC Horsens, og talt med deres direktør Kristian Nielsen omkring sagen. Han virker uforstående, og ser ikke de store problemer i bruge varemærket, da der blandt anden er brugt en anden skrifttype, som AC Horsens har betalt for at bruge. Vi spørger Kristian Nielsen, om han kan forstå, at drengene fra HRSNS føler sig trådt på, når de går ind og bruger deres varemærke?
”Det er en voldsom vinkel at tage på tingene. Hvis jeg skal komme fra vores side, så havde vi ikke kendskab til, at der var den her rapgruppe. Det vil jeg gerne starte med at sige,” fortæller Kristian Nielsen.
I forhold til research-processen, så forklarer Kristian Nielsen, at der ikke kommer noget op, når han undersøgte det.
”Da jeg søgte på dem, så kom der ikke noget frem på dem. Men upåagtet af det, så vil jeg også sige, at vores inspiration kommer fra Brøndby IF og fra Vestegnen den måde de har valgt at gøre. Vi kommer fra Horsens, og så har vi valgt at sætte det sammen med vores år 1994. Så det er den historie vi prøver, at fortælle med det her. Og så er vi inde og lave noget fedt merchandise, som vi oplever at vores fans er blevet taget godt i mod,” fortæller Kristian Nielsen.
Forholder sig kun juridisk til sagen
Der er mange følelser indblandet i en sag som denne især fra drengene, som har brugt lang tid på at opbygge deres varemærke. Kristian Nielsen vil dog helst tale om det juridiske aspekt, hvor AC Horsens har sit på det rene.
”Om de har patent på navnet Horsens – det synes jeg ikke. I forhold til bogstavkombinationen – der ser vi forskelligt på det. Vi følger gerne, hvis vi har lavet nogle lovovertrædelser, så retter selvfølgelig ind efter det,” fortæller Kristian Nielsen.
Vi forsøger, at se på det følelsesmæssige aspekt af sagen, som Kristian Nielsen afviser:
”Jeg synes, at din tese er helt forkert. Det må jeg sige. Vi går ud og markedsfører os med den her bogstavkombination, og har som sagt fået inspiration fra Vestegnen. Må vi så ikke bruge den bogstavkombination HRSNS? Vi bruger også en anden font end de gør – en som der er betalt for. Det er ikke bare en tilfældig, som du kan hive ned,” forklarer Kristian Nielsen.
Blandede kommentarer på Facebook
På Facebook er kommentarsporeret en blandet affære. Flere hylder tøjet for at være fedt, men der er også mange der kommenterer på den store lighed med rap-crewets brand.
”Det er jo den samme gruppe der er negative. Der er rigtig mange der er positive. Vi ville bare lave noget fedt merchandise til vores fans. Og det synes jeg, at vi har gjort, og det er blevet taget godt i mod. Det er også det, som vi oplever, når vi læser de kommentarer. Og så er jeg helt med på, at nogen føler sig trådt over tæerne,” udtaler Kristian Nielsen.
Ikke et beskyttet varemærke
”Vi anser det ikke som et varemærke værende taget. Det er ikke et beskyttet varemærke, som vi ikke kan benytte os af. Er det en virksomhed? Skulle vi så skrive Horsens på en anden måde en anden måde. Det kan jeg ikke se, at man kan? Horsens er jo den by vi kommer fra alle sammen,” fortæller Kristian Nielsen.
Vi spørger ind til, om nu hvor de har fundet ud af, at det er et brugt varemærke, om de så vil gøre noget.
” Nej. Vi havde lanceret det. Vi har købt alle tingene ind, og sat dem i salg. Det synes jeg ikke vi skal trække tilbage på nogen måder,” siger Kristian Nielsen.
Som tidligere nævnt havde Jonas Eddie tilbudt det kompromis, at AC Horsens måtte sælge det lager, som de havde købt hjem, så det ikke gik til spilde. Til det havde Kristian Nielsen følgende at sige:
”Det vi har sagt er, at det kommer vi til at vurdere på. Det kommer an på, hvordan salget går med det her. Om vi kommer til at producere mere eller ej, det kommer ikke til at være bestemt af, at de er i markedet også. At de har deres. Det har vi ikke noget problem med,” fortæller Kristian Nielsen.
AC Horsens anno 1982
”Som sagt, hvis vi har gjort noget ulovligt, så retter vi selvfølgelig også ind efter det. Vi ser tydeligvis forskelligt på tingene. Vi har lavet HRSNS anno 1994. Vi har valgt at bruge et bynavn, og de har valgt at bruge det samme bynavn. Jeg kan ikke se, hvordan vi skulle bruger Horsens bogstavkombinationen på en anden måde. Vi har lavet en flot merchandiseserie, som er blevet taget positivt i mod og det er der har været vigtigt for os,” fortæller Kristian Nielsen og uddyber:
”Som sagt så lever vi ok med, at der er de to. Vi ser dem som forskellige. Vi hedder noget forskelligt.”
Vi forsøger at vende det hele om og spørger Kristian Nielsen ind til, hvad AC Horsens ville gøre, hvis vi gik ind og lavede et brand der fx hed AC Horsens anno 1982.
”Nej der ligger jo trods alt det i det, at der er den forskel, at det hedder AC Horsens. Det andet er et bynavn. Hvis du sætter AC Horsens sammen med de tre ringe, så vælger du jo at bruge et beskyttet brand. Det må der være nogle jurister der har styr. Jeg forholder mig kun til, hvordan reglerne er. Den moralske situation. Det kan der være nogle forskellige holdninger til,” slutter Kristian Nielsen af.
Kommer ikke ind til det egentlige problem
Kristian Nielsen havde ikke lyst til at udtale sig yderligere, men Jonas Eddie havde en kommentar til Kristian Nielsens argumenter:
“Det ærgrer mig lidt, at Kristian Nielsen ikke kommer til at tage stilling til det egentlige problem. Vores brand er ikke "Horsens" - og på deres trøjer står der ikke "Horsens". Vores brand er HRSNS - og det har de valgt at skrive, I stedet for bynavnet. Han prøver på at argumentere for, at vi ikke kan have bynavnet for os selv. Men det har vi jo aldrig påstået at vi kunne. Han bliver ved med at snakke om "Horsens", men det har intet med sagen at gøre. Det er søforklaringer,” forklarer Jonas Eddie og uddyber:
"Som bysbarn ærgrer det mig helt vildt, at måtte indse hvor lidt respekt en koncern som AC har for det lokale kulturliv. Det forbløffer mig, at de kan være så ligeglade med det moralske i denne uoverensstemmelse, samtidig med at de markedsfører sig under sloganet 'Sammenhold, ydmyghed og hårdt arbejde'. I denne sag er det vist tydeligt for enhver, at AC Horsens ikke har udvist en eneste af de tre værdier," slutter Jonas Eddie af.