Horsens oplever at stadig flere iværksættere starter egen virksomhed, og derfor skruer Business Horsens endnu mere op for tiltag, der skal hjælpe iværksætterne på vej.
”Det er en utrolig glædelig udvikling, som rammer Horsens i disse år. Det virker som om det ikke kun er byen, men også byens iværksættermiljø, der oser af selvtillid og lysten til at gå nye veje.” Sådan siger Anders Killmann Petersen, erhvervsdirektør i Business Horsens.
En analyse, som tager udgangspunkt i iværksætternes oplevelse af Horsens som iværksætterby, viser bl.a. at iværksætterne ønsker, at Horsens skal være mere initiativrig og bedre til at fortælle om alle de muligheder, der er.
”Vi kan se, at flere starter egen virksomhed, men at ikke alle får helt fat i markedet, og det vil vi gerne ændre på. Vi skal have en endnu større overlevelsesrate og give byens iværksættere de bedste betingelser for at vokse. Vi skal dele ud af al den viden, vi har. Og det skulle da være mærkeligt, hvis vi med vores store netværk ikke kan bygge bro og hjælpe en iværksætter med et eller andet - om det så er produktion, markedsføring, eksporthjælp, finansiering etc.,” siger erhvervsdirektøren.
Business Horsens, den lokale medlemsbaserede erhvervsorganisation med 700 virksomheder, er med afsæt i analysen gået sammen med Horsens Alliancen, der med 22 repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, søsætter en lang række aktiviteter, som skal sikre, at de lokale iværksættere oplever en større tilgængelighed til de mange muligheder fx indenfor kontor-fællesskaber, kapital og vidensdeling.
Horsens vil gøre det lettere at være iværksætter
Anders Killmann Petersen, som har stået i spidsen for Business Horsens siden 1. januar 2018, mener, at Horsens kan noget særligt inden for iværksætteri. Byen og erhvervslivet skal blot være bedre til at fortælle om det. Den fortælling skal ændres nu, og Business Horsens er parat til at understøtte og vejlede de nye virksomheder:
”Vi oplever, at nye iværksættere savner netværk. De ved ikke, hvor de skal gå hen, når de har brug for hjælp. Så der sætter vi ind med tiltag og aktiviteter under Business Horsens i tæt samarbejde med Horsens Alliancen og en lang række andre aktører.”
Videndeling, netværk og personlig kontakt
Business Horsens vil som noget helt nyt tage telefonisk kontakt til alle nye iværksættere med cvr. nr. De vil blive kontaktet af en konsulent:
”Vi vil gerne række hånden ud til hver enkelt iværksætter. Møde dem i øjenhøjde og skubbe dem videre, så de har de helt rigtige vækstbetingelser. Og så vil vi lytte til, hvad de efterspørger, og forme fremtidige aktiviteter efter det,” fortsætter han.
I Business Horsens regner man med, at det bliver til 4-500 opringninger om året, og ser det som en unik mulighed for at skabe grobund og dialog for et godt samarbejde og støtte den enkelte iværksætters konkrete behov.
Andre tiltag er opstartsmøder og månedlige informationsmøder for iværksættere, i samarbejde med Hedensted Erhverv. Der er uddannelsesdage, morgencafe-møder som byder på uformelle netværk, iværksætteruge i uge 47 med bl.a. fuck-up night, hvor fokus bliver på det at fejle, med erfaringer og inspiration fra en lang række dygtige iværksættere.
”Vi skal have de nye iværksættere til at mødes og udveksle viden, ideer og inspiration på tværs af brancher og størrelser. De små og nye virksomheder kan inspirere de etablerede virksomheder med energi og dynamik, mens de etablerede firmaer har både muskler og et udsyn, de kan inspirere med. Al den viden vi har, skal vi dele, til gavn for os alle i Horsens,” lyder visionen fra Anders Killmann Petersen, som fortsætter:
”Hvis det lykkes at give iværksættermiljøet de afgørende rammer, så vil det sprede sig som ringe i vandet, at Horsens er et godt sted at starte og drive virksomhed. Et sted, hvor man står sammen, hvor der er et kæmpe netværk, vidensdeling er i højsædet, og hvor ideer kan spire og bliver taget alvorligt. Vi har en unik mulighed for at understøtte den iværksætterkultur, der rammer Horsens i disse år. Horsens er i gang med en transformation, og det skal vi stå sammen om. Det vil gavne alle. Horsens Kommune, erhvervslivet, fremtidens medarbejdere, iværksættermiljøet og ikke mindst vil det styrke Horsens’ image som en by med de rette vækstbetingelser for iværksætter” slutter erhvervsdirektøren.