Den gamle jernbanebro på Husoddestien spærres af

I næste uge går renoveringen af broen på Husoddestien i gang. Foto: Ommen & Møller.

Broen på Husoddestien vil være spærret fra den 2. marts til midt i juni 2020, mens broen bliver renoveret. Under arbejdet bliver broen bl.a. gjort bredere, så den bliver mere sikker og bedre at færdes på som både fodgænger og cyklist.

Den 2. marts 2020 bliver den gamle jernbanebro over Sundet i Horsens spærret. Broen skal renoveres som et led i opgraderingen af Husoddestien.

"Broen er forfaldet en del, så hele den øvre trækonstruktion skal væk. Der kommer nye og bredere planker på selve brodækket, og plankerne kommer i modsætning til i dag til at gå på tværs, hvilket gør broen mere sikker at cykle på. Samtidig gør vi broen bredere, så den passer med den fremtidige bredde på stien. Dermed bliver der mere plads på broen, f.eks. til at to cyklister kan passere hinanden", forklarer Camilla Sieg, ingeniør i trafikafdelingen i Horsens Kommune.                       

Også rækværket på broen har udtjent sin pligt og bliver derfor udskiftet. Hele bunden af broen og stensætningen bliver til gengæld stående. Begge dele bliver afrenset og malet, så de kommer til at fremstå nye og pæne.

Mens arbejdet står på, er det ikke muligt at holde broen åben, og den vil derfor være lukket fra den 2. marts til midt i juni. I denne periode må cyklister til og fra Stenballe køre på og af stien ved cykelbommene ved Stensballe Strandvej. Stien vil fra vest være lukket ved nedkørslen ved Næsset.

Giver mening at lave først

Renoveringen af broen er første trin i hele opgraderingen af Husoddestien, som også indebærer en ny stenmels-belægning og opsætning af pullerter med lys.

"Det giver bedst mening at lave broen først, så de maskiner, der skal bruges til arbejdet, ikke skader den nye sti. Vi ved, at stien bliver brugt af rigtig mange gående og cyklende, og det vil selvfølgelig give gener for dem, når vi lukker broen. Men vi håber på deres forståelse, og at de bliver glade for den nyrenoverede og bredere bro", siger Camilla Sieg.

Da den gamle jernbanebro er fredet, har projektet været forbi Slots- og Kulturstyrelsen, som har godkendt renoveringsarbejdet.

Projektet med den øvrige opgradering af stien ligger i øjeblikket til godkendelse hos Kystdirektoratet.

Det er entreprenørvirksomheden Ommen & Møller, der skal stå for renoveringen af broen.